Strona główna

Rusza konkurs Grand Press Photo 2018

15 lutego br. magazyn „Press” rozpoczyna kolejną edycję Ogólnopolskiego Konkursu Fotografii Prasowej – Grand Press Photo 2018. Zdjęcia można zgłaszać do 4 kwietnia br.

Konkurs jest przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo fotografią prasową. Grand Press Photo wyróżnia się tym, że uczestniczący w nim fotoreporterzy poddają się ocenie fachowca o światowej sławie – przewodniczącym jury jest bowiem co roku laureat World Press Photo. W tegorocznej edycji oceniane będą zdjęcia wykonane między 1 kwietnia 2017 roku a 31 marca 2018 roku. Fotografie można zgłaszać zarówno w kategorii zdjęć pojedynczych, jak i fotoreportaży. W grupie zdjęć pojedynczych są kategorie: Wydarzenia, Życie codzienne, Ludzie, Sport, Środowisko, Kultura i rozrywka, Portret. Fotoreportaże można zgłaszać do kategorii: Wydarzenia, Życie codzienne, Ludzie, Środowisko, Kultura i rozrywka – ta ostatnia jest nowością w tym roku. Natomiast dla fotografów realizujących dłuższe projekty przeznaczona jest specjalna kategoria: Projekt dokumentalny.
W ramach GPP organizowany jest też konkurs Photo Book na najlepsze książki fotograficzne wydane po raz pierwszy w 2017 roku. Zwycięzca otrzyma nagrodę Photo Book of the Year 2017.
Prace do Grand Press Photo 2018 redakcja „Press” przyjmuje wyłącznie drogą elektroniczną. Regulamin konkursu, opisy kategorii, porady dotyczące edycji i zgłaszania zdjęć oraz formularze zgłoszeniowe dostępne są na stronie www.grandpressphoto.pl. Ogłoszenie wyników nastąpi w maju.

Grand Press Photo 2019

Wystawa Grand Press Photo 2019 w Szczecinie

Wystawa finałowych zdjęć Grand Press Photo 2019 ruszyła w Polskę! Zapraszamy do Szczecina. Najlepsze zdjęcia prasowe z ostatniej edycji konkursu będzie można oglądać codziennie od 1 do 30 sierpnia w Centrum Galaxy.

a wystawę zapraszają organizatorzy konkursu: magazyn „Press” i Fundacja Grand Press oraz Pomorze Zachodnie i Centrum Galaxy – partnerzy wystawy miejskiej.

Zaprezentowanych zostanie ponad 260 fotografii – są to zdjęcia pojedyncze, fotoreportaże, projekty dokumentalne.

ZAPRASZAMY NA WYSTAWĘ

Mecenas Grand Press Photo 2019: Fujifilm
Partnerzy konkursu i wystaw: Sanofi, Provident Polska, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS
Partnerzy wystaw: Drukarnia Andrus i Plastics Group

Patronat honorowy Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza
Partnerzy wystawy miejskiej: Pomorze Zachodnie, Centrum Galaxy
Patroni medialni wystawy miejskiej: „Głos Szczeciński”, GS24.pl, „Trendy” oraz
portal Naszemiasto.pl

Warsztaty fotograficzne „Ulicami Szczecina”

Zapraszamy mieszkańców Pomorza Zachodniego do udziału w warsztatach fotograficznych pt. „Ulicami Szczecina”. Spotkanie odbędzie się w Centrum Kultury Euroregionu „Stara Rzeźnia” .

Warsztaty są bezpłatne. Laureat najlepszego zdjęcia wykonanego podczas warsztatów otrzyma nagrodę – aparat fotograficzny marki Instax.


Warsztaty odbywają się w ramach wystawy Grand Press Photo 2019 – która 1 sierpnia br. zagości na cały miesiąc w Centrum Galaxy w Szczecinie.
Partnerzy warsztatów: „Press”, Fundacja Grand Press, Fujifilm oraz Olgierd Geblewicz – Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego, Województwo Zachodniopomorskie i Centrum Kultury Euroregionu „Stara Rzeźnia”

Relacja z gali Grand Press Photo 2019

Sławomir Kamiński wygrał
Grand Press Photo 2019



Sławomir Kamiński z „Gazety Wyborczej” wygrał Ogólnopolski Konkurs Fotografii Prasowej Grand Press Photo 2019. Zwycięskie zdjęcie zrobił 24 maja 2018 roku podczas protestu rodziców i opiekunów osób niepełnosprawnych w Sejmie. Przedstawia Iwonę Hartwich, matkę niepełnosprawnego Jakuba, w starciu ze strażnikiem.

Tradycyjnie już jury Grand Press Photo przewodniczył światowej klasy fotoreporter. W tym roku był to Espen Rasmussen – norweski fotoreporter, wielokrotny laureat World Press Photo i Pictures of The Year international (POYi). Do niego należał decydujący głos przy wyborze nagrodzonych zdjęć. W jury zasiadali też: Piotr Małecki (Napo Images, Panos Pictures, Forum), Maria Mann (EPA), Beata Łyżwa-Sokół („Gazeta Wyborcza”), Ahmet Sel (Agencja Anadolu), Andrzej Zygmuntowicz.

Autor Zdjęcia Roku otrzymał 10 tys. zł. Fotografię Kamińskiego nagrodzono także w kategorii Wydarzenia.

W poszczególnych kategoriach nagrodzeni zostali:

ZDJĘCIA POJEDYNCZE
WYDARZENIA
fot. Adam Jagielak/"Press"
fot. Adam Jagielak/”Press”

I miejsce
Sławomir Kamiński („Gazeta Wyborcza”) – zdjęcie zrobione w sejmie podczas protestu rodziców i opiekunów osób niepełnosprawnych.

II miejsce
Maciej Łuczniewski (Agencja Fotografi czna Reporter) – zdjęcie z obozu dla uchodźców w Velikiej Kladuszy.

III miejsce
Patryk Ogorzałek („Gazeta Wyborcza”) – zdjęcie ukazujące kandydata PiS na prezydenta Rzeszowa na chwilę przed wejściem na scenę podczas konwencji programowej partii.

ŻYCIE CODZIENNE
fot. Adam Jagielak/"Press"
fot. Adam Jagielak/”Press”

I miejsce:
Piotr Tracz (dla Agencji Fotografi cznej Reporter) – zdjęcie kuzynów Tymoteusza i Pawła podczas wakacji w małopolskiej wsi Michalczowa.

II miejsce
Dariusz Madziński („Faktypilskie.pl”) – zdjęcie osobliwej kapliczki z Michaelem Jacksonem, która stanęła w Tucznie, stając się atrakcją turystyczną.

III miejsce
Marta Rybicka – zdjęcie zrobione w domu polskiej rodziny w Naddniestrzańskiej Republice Mołdawskiej.

Nagroda Provident Polska, partnera kategorii
Aleksander Knitter (www.chojnice.com) – zdjęcie wykonane w szpitalu w trakcie Chojnickich Dni Fantastyki.

LUDZIE
fot. Adam Jagielak/"Press"
fot. Adam Jagielak/”Press”

I miejsce
Adam Lach (Napo Images dla „Newsweek Polska”) – zdjęcie ukazujące radnych Gdańska po śmierci prezydenta Pawła Adamowicza.

II miejsce
Piotr Tracz (dla Agencji Fotografi cznej Reporter) – zdjęcie braci franciszkanów z zakonu w Zakliczynie podczas hymnu narodowego przed meczem Polska-Kolumbia na mundialu w Rosji.

III miejsce
Mirosław Pieślak (dla „Faktu”) – zdjęcie ukazujące młodych adeptów gry w szachy podczas szkolnego turnieju.

SPORT
fot. Adam Jagielak/"Press"
fot. Adam Jagielak/”Press”

I miejsce
Rafał Oleksiewicz (Press Focus) – zdjęcie zrobione po upadku przy lądowaniu Davida Siegela w konkursie drużynowym Pucharu Świata w Skokach Narciarskich w Zakopanem.

II miejsce
Szymon Sikora („Magazyn Olimpijski”) – zdjęcie ukazujące dramatyczny upadek podczas Mistrzostw Świata w Kolarstwie Torowym w Pruszkowie.

III miejsce
Mikołaj Nowacki (dla „National Geographic Polska”) – zdjęcie załogi żaglowca „Zawisza Czarny”, która stawia żagle w nocy, na sztormowych falach.

ŚRODOWISKO
fot. Adam Jagielak/"Press"
fot. Adam Jagielak/”Press”

I miejsce
Dominik Werner (Testigo Documentary) – zdjęcie pokazujące wycinkę pod przyszły przekop Mierzei Wiślanej; żeby zdążyć z zakończeniem prac przed okresem ochronnym ptaków, wycinanie prowadzono całą dobę.

II miejsce
Michał Dyjuk (dla Grupy Wirtualna Polska) – zdjęcie zrobione podczas treningu w kompleksie rekreacyjnym Solpark w Kleszczowie, w tle kopalnia węgla brunatnego i elektrownia Bełchatów uznana za najbardziej zanieczyszczający powietrze i wodę obiekt w Europie.

III miejsce
Piotr Tracz (dla Agencji Fotografi cznej Reporter) – zdjęcie uczestniczki Targów Łowiectwa, Strzelectwa i Rekreacji Hubertus Expo 2018.

KULTURA I ROZRYWKA
fot. Adam Jagielak/"Press"
fot. Adam Jagielak/”Press”

I miejsce
Marta Rybicka – zdjęcie przedstawiające małych czeczeńskich uchodźców wraz z mamami z wizytą w Galerii Zachęta.

II miejsce
Franciszek Mazur („Gazeta Wyborcza”) – zdjęcie najmłodszych adeptek Teatralnej Akademii Musicalu występujących pierwszy raz przed publicznością.

PORTRET
fot. Adam Jagielak/"Press"
fot. Adam Jagielak/”Press”

I miejsce
Waldemar Stube – portret Zofi i i Anieli, sióstr, które w latach 50. jako małe dzieci z niepełnosprawnością intelektualną trafi ły do Domu Opieki Sióstr Elżbietanek w Łopiennie.

II miejsce
Mariusz Forecki (Kulturaupodstaw.pl) – portret Małgorzaty Maciaszek, performerki z Poznania, która występuje w roli drag queen.

III miejsce
Maciek Nabrdalik (VII Photo dla „The New York Times”) – portret Pawła Adamowicza w jego gabinecie.

FOTOREPORTAŻE
WYDARZENIA
fot. Adam Jagielak/"Press"
fot. Adam Jagielak/”Press”

I miejsce
Piotr Hukało – fotoreportaż powstały po zabójstwie prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza.

II miejsce
Wojciech Grzędziński (dla HolisticNews) – fotoreportaż z Ukrainy, gdzie wojna trwa już piąty rok.

ŻYCIE CODZIENNE
fot. Adam Jagielak/"Press"
fot. Adam Jagielak/”Press”

I miejsce
Justyna Janus (Wpowiecie.pl) – fotoreportaż pokazujący, że codzienność dzieci nie uzależnionych od powszechnej dziś elektroniki dziecięcej potrafi być zaskakująca.

II miejsce
Maciek Nabrdalik (VII Photo) – fotoreportaż pokazujący życie codzienne mieszkańców zamkniętej strefy Czarnobyla i okolic.

LUDZIE
fot. Adam Jagielak/"Press"
fot. Adam Jagielak/”Press”

I miejsce
Mariusz Janiszewski – fotoreportaż zrobiony w pierwszym na świecie ośrodku dla emerytowanych prostytutek, który powstał w stolicy Meksyku.

ŚRODOWISKO
fot. Adam Jagielak/"Press"
fot. Adam Jagielak/”Press”

I miejsce
Maciej Jabłoński (F11 – Studio) – fotoreportaż powstały podczas antarktycznego rejsu jachtu Selma Expeditions.

II miejsce
Piotr Zwarycz – fotoreportaż zrobiony podczas gaszenia pożarów na terenie sortowni, wysypisk śmieci, magazynów z chemikaliami i punktów recyklingu.

KULTURA I ROZRYWKA
fot. Adam Jagielak/"Press"
fot. Adam Jagielak/”Press”

I miejsce
Adrian Jaszczak – fotoreportaż zrobiony podczas Pikniku Country w Mrągowie.

II miejsce
Adrian Kuśmierek – fotoreportaż pokazujący, jak wśród Polaków rośnie popularność masowych imprez o charakterze militarnym, a ich odbiorcami są także dzieci.

PROJEKT DOKUMENTALNY
fot. Adam Jagielak/"Press"
fot. Adam Jagielak/”Press”

I miejsce
Marta Szyszka – projekt „Razem”, będący fragmentem historii rodziny autorki. Rodziny szczęśliwej. „Projekt jest próbą zapisania momentów ważnych, ilustrujących wartości, które cenimy i pielęgnujemy” – tłumaczy autorka.

II miejsce
Mikołaj Nowacki (dla „National Geographic Polska” i Panasonic Lumix) – projekt „Gry wojenne: Bałtyk”, zrealizowany podczas manewrów marynarki wojennej na Morzu Bałtyckim. Ponieważ Rosja Putina stała się nieprzewidywalnym, agresywnym krajem, marynarka wojenna jako część NATO trenuje na okrętach wojennych, przygotowując się do obrony Polski i krajów bałtyckich przed możliwymi wrogimi działaniami.

NAGRODA FUJIFILM – MECENASA KONKURSU
fot. Adam Jagielak/"Press"
fot. Adam Jagielak/”Press”

Piotr Zwarycz – zdjęcie zrobione podczas gaszenia pożaru na terenie sortowni śmieci w Siemianowicach Śląskich.

YOUNG POLAND
ZDJĘCIA POJEDYNCZE
fot. Adam Jagielak/"Press"
fot. Adam Jagielak/”Press”

Nagroda Główna
Magdalena Kacperek (Krakowska Studencka Agencja Fotografi czna AGH) – fotografi a zrobiona podczas przerwy między występami młodych tancerek podczas spektaklu baletowego w Oświęcimiu.

Wyróżnienie
Adam Jakubowski – fotografi a zrobiona na performansie podczas Nocy Muzeów w Warszawie.

FOTOREPORTAŻ
fot. Adam Jagielak/"Press"
fot. Adam Jagielak/”Press”

Nagroda Główna
Grzegorz Bukalski (Krakowska Studencka Agencja Fotografi czna AGH) – fotoreportaż o tym, że droga jest celem samym w sobie, czyli obraz podróży z małym budżetem po Europie.

Wyróżnienie
Kinga Klimczak – fotoreportaż ze wspólnotowego marszu w Warszawie zorganizowanego z okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.

PHOTO BOOK 2019
fot. Adam Jagielak/"Press"
fot. Adam Jagielak/”Press”

PHOTO BOOK OF THE YEAR 2018
„Echo”. Autorzy: Maksymilian Rigamonti (zdjęcia), Magdalena Rigamonti (tekst). Projekt: Kasia Kubicka. Wydawca: Press Club Polska. Marzec 2018. Od autora: Jeżdżę do miejsc, których nie ma. Spotykam ludzi bez przyszłości, żyjących przeszłością. Dziś tam, na Wołyniu, są tylko puste miejsca po dawnych polskich osadach i wsiach. Prawie wszystkie zniknęły w 1943 roku. Można je znaleźć na starych mapach, próbować namierzać GPS-em. Tam materialna jest tylko pustka. I ja tę pustkę fotografuję. Bezbrzeżne krajobrazy, szczere pola i tylko gdzieniegdzie ktoś postawił krzyżyk. Tu była szkoła, w tamtej wsi mieszkało dwa tysiące ludzi, tam kościół, tu z okolicznych wsi co środa zjeżdżali na targ, a tam był urząd gminy. Nie ma nic. Tylko przyroda. A w okolicach ukraińskie wsie. Fotografuję analogowym aparatem średnioformatowym. Szukam tego, czego nie ma, i próbuję opowiadać historię Wołynia, krainy skażonej śmiercią.

WYRÓŻNIENIE
„Deceitful Reverence”. Autorzy: Igor Pisuk (zdjęcia), Agata Pyzik (tekst). Projekt: Aneta Kowalczyk. Wydawca: Blow Up Press. Listopad 2018. Autobiografi czna, realizowana przez sześć lat relacja przedstawiająca meandry wewnętrznej przemiany człowieka. Igor Pisuk prowadzi nas przez bolesny proces wychodzenia z uzależnienia alkoholowego, odkrywania nowego siebie, radzenia sobie z otaczającą rzeczywistością, poszukiwania bliskości drugiego człowieka i w końcu odnalezienia miłości. Wszystko okraszone zdjęciami bez skrępowania pokazującymi to, co ludzkie. Książka to fotografi czny zapis wizji, emocji, sennych marzeń, koszmarów, jak też doświadczania elementów rzeczywistości w sposób organiczny, intensywny, na wpół magiczny. Proces, przez który przechodził Pisuk, był swoistą terapią, a skierowanie obiektywu aparatu na samego siebie – substytutem alkoholu. „Fotografi a pozwalała mi oddać chaos w głowie, nazwać różne uczucia i stany, przyglądać się towarzyszącej mi samotności, wyobcowaniu, miłości, różnego rodzaju lękom i nadziejom” – tłumaczy autor.

Grand Press Photo organizują magazyn „Press” i Fundacja Grand Press. Konkurs przeznaczony jest dla zawodowych fotoreporterów pracujących w redakcjach prasowych, internetowych, w agencjach fotografi cznych oraz dla freelancerów. Partnerem kategorii Ludzie była fi rma Sanofi , partnerem kategorii Kultura i rozrywka – Stowarzyszenie Autorów ZAiKS. Partner kategorii Życie codzienne, fi rma Provident Polska, przyznał autorowi wybranego zdjęcia z tej kategorii własną nagrodę w wysokości 3 tys. zł.Spośród wszystkich prac fi nałowych swoją nagrodę – Mecenasa Konkursu – przyznał Fujifi lm. Był to aparat fotografi czny Fujifi lm X-T3 z obiektywem Fujinon XF 18-55. Firma Fujifi lm była też partnerem kategorii Young Poland – laureatom Nagród Głównych przyznała aparat fotografi czny Fujifi lm X-T30 z obiektywem Fujinon XF 23 F2. Partnerem konkursu Photo Book była firma Antalis Poland.

Fotorelacja z Gali Grand Press Photo 2018

« 2 z 5 »

Gala Grand Press Photo 2019

 

 

16 MAJA POZNAMY ZWYCIĘZCÓW
GRAND PRESS PHOTO 2019

W finale 66 fotografów walczy o nagrody za zdjęcia, reportaże i projekty dokumentalne

W czwartek 16 maja br. poznamy laureatów Ogólnopolskiego Konkursu Fotografii Prasowej Grand Press Photo 2019. Gala finałowa rozpocznie się o godz. 20.00 w Reducie Banku Polskiego w Warszawie. Gościem specjalnym będzie Espen Rasmussen („VG Helg”, Panos Pictures) – norweski fotoreporter, wielokrotny laureat World Press Photo i Pictures of The Year international (POYi). Do niego, jako przewodniczącego jury, należał decydujący głos przy wyborze nagrodzonych zdjęć.

NAJLEPSZE ZDJĘCIA

Grand Press Photo organizuje magazyn „Press” i Fundacja Grand Press. W tym roku konkurs obchodzi 15-lecie. Przeznaczony jest dla zawodowych fotoreporterów pracujących w redakcjach prasowych, internetowych, w agencjach fotograficznych oraz dla freelancerów.
Tradycyjnie jury przewodniczy światowej klasy fotoreporter, laureat World Press Photo – w tym roku jest to Espen Rasmussen.
Ma 43 lata, od 10 lat pracuje jako fotoedytor weekendowego magazynu „VG Helg” największej norweskiej gazety „VG”. Jednocześnie realizuje własne projekty fotograficzne. Zdobył wiele laurów na największych konkursach fotograficznych – m.in. trzy nagrody w World Press Photo, kilka nagród w Pictures of the Year international (POYi) oraz 44 nagrody w Norwegian Picture of the Year.

Oprócz niego w jury zasiadali: Piotr Małecki (Napo Images, Panos Pictures, Forum), Maria Mann (EPA), Beata Łyżwa-Sokół („Gazeta Wyborcza”), Ahmet Sel (Agencja Anadolu), Andrzej Zygmuntowicz.

Spośród 4,5 tys. zdjęć nadesłanych na konkurs jury zakwalifikowało do finału 58 zdjęć pojedynczych, 11 reportaży i cztery projekty dokumentalne.
To nieco mniejsza liczba niż wybrano na posiedzeniu preselekcyjnym – po sprawdzeniu nominowanych zdjęć z ich plikami wyjściowymi okazało się, że w niektórych dokonano obróbki wykraczającej poza dopuszczaną regulaminem. Decyzją jury te zdjęcia zostały zdyskwalifikowane.

Wśród zdjęć pojedynczych nagrody zostaną przyznane w kategoriach: Wydarzenia, Życie codzienne, Ludzie, Sport, Środowisko, Kultura i rozrywka, Portret. W grupie fotoreportaży nagrody zostaną przyznane w kategoriach: Wydarzenia, Życie codzienne, Ludzie, Środowisko, Kultura i rozrywka.
Partnerem kategorii Ludzie jest firma Sanofi, partnerem kategorii Kultura i rozrywka – Stowarzyszenie Autorów ZAiKS. Partner kategorii Życie Codzienne, firma Provident Polska, przyzna autorowi wybranego zdjęcia z tej kategorii własną nagrodę w wysokości 3 tys. zł.
Spośród wszystkich prac finałowych swoją nagrodę – Mecenasa Konkursu – przyzna Fujifilm. Będzie to aparat fotograficzny Fujifilm X-T3 z obiektywem Fujinon XF 18-55
Natomiast główna nagroda Grand Press Photo zostaje przyznana za Zdjęcie Roku. Jego autor otrzyma 10 tys. zł.

Osobną kategorią jest Projekt dokumentalny. Fotografowie mogli zgłaszać materiały o walorach informacyjno-poznawczych, nad którymi pracowali co najmniej dwa lata. Na konkurs wpłynęło 28 projektów. Jury zakwalifikowało do finału cztery z nich.

YOUNG POLAND

W tym roku po raz drugi w ramach Grand Press Photo zorganizowano konkurs Young Poland – mogli w nim startować fotografowie pełnoletni, którzy nie ukończyli jeszcze 26. roku życia i nigdy wcześniej nie startowali w Grand Press Photo. Zdjęcia zgłaszane do tej kategorii musiały reprezentować fotografię prasową bądź dokumentalną.
Wpłynęło w sumie ponad 200 fotografii (pojedynczych i fotoreportaży). Do finału nominowano sześć zdjęć pojedynczych i trzy fotoreportaże. W obu grupach zostaną przyznane Nagroda Główna i Wyróżnienie.
Partner kategorii – firma Fujifilm – przyzna laureatom Nagród Głównych aparat fotograficzny Fujifilm X-T30 z obiektywem Fujinon XF 23 F2.

PHOTO BOOK 2019

W piątej edycji konkursu Photo Book oceniano książki fotograficzne, które zostały wydane po raz pierwszy w 2018 roku. W tej kategorii główna nagroda to Photo Book of The Year 2018.
Do konkursu zgłoszono 18 książek. Oceniało je jury w składzie: Katarzyna Sagatowska, Anna Sielska, Mateusz Sarełło, Paweł Rubkiewicz. Zwracało uwagę przede wszystkim na poziom fotografii i ich edycję; na spójną, przemyślaną narrację, na projekt graficzny oraz połączenie fotografii i tekstu. Partnerem konkursu Photo Book 2019 jest Antalis Poland.

Transmisja z gali – za którą odpowiada firma Digital Knowledge Village – prowadzona będzie na facebookowych profilach „Press” i Grand Press Photo oraz na stronie www.grandpressphoto.pl.

Po ogłoszeniu wyników na stronie www.grandpressphoto.pl zostaną zaprezentowane wszystkie finałowe fotografie.
W serwisie prasowym, który zostanie uruchomiony zaraz po zakończeniu gali, na stronie www.grandpressphoto.pl/prasa/ znajdą się zdjęcia do wykorzystania w publikacjach dotyczących Grand Press Photo 2019.
Dostęp do nich wymaga zalogowania się (szczegóły na stronie). Prace mogą zostać opublikowane bezpłatnie wyłącznie przy informacji o konkursie.
Serwis techniczny: 601 745 005.

W razie dodatkowych pytań prosimy o kontakt pod numerem 601 720 674 lub 664 156 975.

Mecenasem konkursu i wystaw jest Fujifilm
Partnerami konkursu i wystaw są: Sanofi, Provident Polska, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS
Partnerem konkursu jest hotel Sixty Six
Partnerem konkursu Photo Book 2019 jest Antalis Poland
Partnerami gali są: Digital Knowledge Village, FilmGarden,
Jet Line, Reduta Banku Polskiego, Audio Network i Digital Beast
Partnerami wystaw są: Drukarnia Andrus i Plastics Group
Patroni medialni: „Digital Camera”, Fotopolis.pl

Ponad 160 zdjęć w finale Grand Press Photo 2019

Jury Grand Press Photo 2019. Od lewej w pierwszym rzędzie: Beata Łyżwa-Sokół, Maria Mann; stoją: Piotr Małecki, Ahmet Sel, Espen Rasmussen, Andrzej Zygmuntowicz (fot. Adam Jagielak / "Press")
Jury Grand Press Photo 2019. Od lewej w pierwszym rzędzie: Beata Łyżwa-Sokół, Maria Mann; stoją: Piotr Małecki, Ahmet Sel, Espen Rasmussen, Andrzej Zygmuntowicz (fot. Adam Jagielak / „Press”)

W sumie 140 fotografii – w grupie zdjęć pojedynczych i fotoreportaży – nominowało jury do finału tegorocznej edycji Grand Press Photo. O nagrody powalczą też cztery projekty dokumentalne oraz zdjęcia w kategorii Young Poland.

Do konkursu zgłoszono w tym roku 4,5 tys. zdjęć. Oceniane były w siedmiu kategoriach w grupie zdjęć pojedynczych i w pięciu kategoriach w grupie reportaży. W ramach projektów dokumentalnych zgłoszono 28 prac.

W dniach 25-27 kwietnia w Warszawie w hotelu Sixty Six obradowało jury w składzie: przewodniczący jury Espen Rasmussen („VG Helg”, Panos Pictures), Piotr Małecki (Napo Images, Panos Pictures, Forum), Maria Mann (EPA), Beata Łyżwa-Sokół („Gazeta Wyborcza”), Ahmet Sel (Agencja Anadolu), Andrzej Zygmuntowicz. Nominowało do finału 60 zdjęć pojedynczych, 11 reportaży i cztery projekty dokumentalne. Jednak dopiero po sprawdzeniu plików źródłowych nominowanych zdjęć zostaną one ostatecznie zakwalifikowane do finału.

W tym roku po raz drugi w ramach Grand Press Photo zorganizowano konkurs Young Poland – mogą w nim startować fotografowie pełnoletni, którzy nie ukończyli jeszcze 26. roku życia i nigdy wcześniej nie startowali w Grand Press Photo. Zdjęcia zgłaszane do tej kategorii muszą reprezentować fotografię prasową bądź dokumentalną. Wpłynęło w sumie ponad 200 fotografii (pojedynczych i fotoreportaży). Do finału nominowano 26.

W specjalnym konkursie na Zdjęcie 30-lecia oceniano fotografie wykonane między 4 czerwca 1989 roku a 31 marca 2019 roku. Ich tematem miała być transformacja ustrojowa Polski. Na konkurs wpłynęło 176 prac – z uwagi na to, że wiele z nich nie nawiązywało do tematu i nie ilustrowało zmian, jakie zaszły w Polsce, po długiej dyskusji jury zdecydowało nie przyznawać nominacji i nagród w tym konkursie.

W ramach GPP organizowany jest także osobny konkurs Photo Book – na najlepszą książkę z fotografią prasową i dokumentalną wydaną po raz pierwszy w 2018 roku. O tytuł Photo Book of the Year 2018 konkuruje 18 publikacji.

Organizatorami konkursu są magazyn „Press” i Fundacja Grand Press.
Mecenasem konkursu jest Fujifilm. Partnerzy konkursu i wystaw: Antalis, Sanofi, Provident Polska, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS. Partner konkursu: hotel Sixty Six.

Laureatów wszystkich konkursów poznamy na gali finałowej Grand Press Photo 2019, która odbędzie się 16 maja w Warszawie w Reducie Banku Polskiego.

Obrady jury Grand Press Photo 2019 odbywały się w dniach 25-27 kwietnia w hotelu Sixty Six w Warszawie
fot. Adam Jagielak / „Press”

Jury Photo Book 2019 obradowało 7 maja (fot. Wojciech Artyniew / „Press”)

WARSZTATY
Z PRZEWODNICZĄCYM JURY
GRAND PRESS PHOTO 2019

Espen Rasmussen:
„Projekty fotograficzne – zasady budowania reportaży i projektów długoterminowych”

Espen Rasmussen, fotoreporter reprezentowany przez Panos Pictures, fotoedytor magazynu „VG Helg”, trzykrotny laureat World Press Photo poprowadzi w maju w Warszawie dwudniowe warsztaty dla zawodowych fotoreporterów na temat fotoreportażu i projektu długoterminowego.

Uczestnicy będą mieli okazję pogłębić wiedzę o tym, jak budować i rozwijać swoje projekty fotograficzne. Poznają zasady i etapy edycji zdjęć do reportaży i projektów długoterminowych.
Pod edytorskim okiem Rasmussena będą pracować nad swoimi pracami.
Zajęcia będą prowadzone w języku angielskim. Każdy uczestnik musi przynieść na warsztaty projekt lub reportaż (ukończony bądź nie), nad którym będzie pracował podczas tych dwóch dni.

Termin:
17-18 maja, Warszawa
Codziennie godz. 10-13 i godz. 14-17 (z przerwą na lunch)

Miejsce: Warszawa, hotel Sixty Six, Nowy Świat 66.

Koszt: 150 euro

Język: angielski

Program warsztatów:
– Prezentacja przez Espena Rasmussena własnych projektów długoterminowych i reportaży;
– Każdy z uczestników prezentuje własny reportaż/projekt, który następnie jest omawiany na forum grupy;
– Prezentacja przez Espena Rasmussena zasad pracy i budowania projektów fotograficznych – od etapu ogólnej idei, poprzez przygotowania do realizacji projektu, do edycji całości;
– Spojrzenie na projekty fotograficzne z punktu widzenia edytora zdjęć, prezentacja przez Espena Rasmussena przykładów z jego pracy jako fotoedytora „VG Helg”
– Wskazówki i porady: jak najlepiej sprzedać/prezentować swoje zdjęcia.

Każdy z uczestników musi:
– przynieść własny projekt długoterminowy lub fotoreportaż realizowanego bądź ukończonego tematu, co do którego chciałby uzyskać pomoc w edycji
– przygotować krótki opis danej pracy – w języku angielskim
– przygotować krótkie CV (w języku angielskim) i ewentualne adresy do stron internetowych czy mediów społecznościowych, na których można obejrzeć jego autorskie prace.

Zgłoszenia przyjmujemy pod adresem: warsztaty@press.pl.
Liczba miejsc jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszenia.
Noclegi i wyżywienie we własnym zakresie.

Zapraszamy!

Fujifilm mecenasem Grand Press Photo 2019

Mecenasem tegorocznej, jubileuszowej edycji Grand Press Photo została firma Fujifilm. Spośród zdjęć, które przejdą do finału, przyzna dodatkową, własną nagrodę.

Fotografia reportażowa jest nam szczególnie bliska, dlatego z wielką radością zostaliśmy Mecenasem XV edycji Grand Press Photo – mówi Joanna Czechowska, PR manager Fujifilm Polska. – A ponieważ w tym roku Fujifilm obchodzi jubileusz 85-lecia, natomiast Grand Press Photo 15-lecia, tym milej będzie nam świętować wspólny jubileusz w gronie znakomitych fotoreporterów. Bardzo ich cenimy za ciekawość świata i umiejętność opowiadania o nim ważnymi kadrami. Zostanie mecenasem konkursu jest więc dla nas dodatkową wartością. I co ciekawe, kategorie konkursowe odpowiadają idealnie tym obszarom fotografii, w których aparaty serii X świetnie się sprawdzają i w których funkcjonują ambasadorzy naszej marki – podkreśla Joanna Czechowska.

Mecenas wybierze laureata Nagrody Fujifilm spośród wszystkich zdjęć, które trafią do finału w kategorii zdjęć pojedynczych i fotoreportaży.
Nagrodą w konkursie będzie aparat Fujifilm X-T3 z obiektywem Fujinon XF 18-55. Dodatkowo Fujifilm został partnerem osobnej kategorii Young Poland.
Laureaci nagrody głównej w tej kategorii wśród zdjęć pojedynczych jak i fotoreportaży otrzymają aparaty Fujifilm X-T30 z obiektywem Fujinon XF 23 F2

Mecenasem konkursu jest Fujifilm. Partnerzy konkursu i wystaw: Antalis, Sanofi, Provident Polska, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS. Ogłoszenie wyników konkursu nastąpi w maju.

3 kwietnia mija termin zgłoszeń
do
Grand Press Photo 2019

Jury konkursu przewodniczy norweski fotoreporter Espen Rasmussen, wielokrotny laureat takich konkursów jak World Press Photo czy Pictures of the Year International.

Espen Rasmussen ma 43 lata, od 10 lat pracuje jako fotoedytor weekendowego magazynu „VG Helg” największej norweskiej gazety „VG”. Jednocześnie realizuje własne projekty fotograficzne. Jest reprezentowany przez agencję Panos Pictures. Mieszka w Nesodden niedaleko Oslo.
Zdobył wiele laurów na największych konkursach fotograficznych – m.in. trzy nagrody w World Press Photo, kilka w Pictures of the Year international (POYi) oraz 44 nagrody w konkursie Norwegian Picture of the Year. Wykłada fotografię, m.in. w Oslo University College, często prezentuje swoje prace na festiwalach fotograficznych. Jego zdjęcia były wystawiane m.in. w Nobel Peace Center (Oslo), The Humanity House (Haga), UNHCR (Genewa), na międzynarodowym festiwalu filmowym DokuFest (Kosowo). Publikował w takich magazynach jak „Time”, „Newsweek”, „National Geographic”, „Der Spiegel”, „The Economist” czy gazetach „The Guardian”, „The Sunday Telegraph”, „The New York Times”.
Zgodnie z regulaminem Grand Press Photo to przewodniczący jury ma decydujący głos przy wyborze nagród w kategoriach i Zdjęcia Roku.

W jury tegorocznego konkursu zasiądą ponadto:
Piotr Małecki – autor reportaży fotograficznych, portrecista, reżyser i autor zdjęć do filmów dokumentalnych; związany z agencjami Panos Pictures, Napo Images i Forum Polską Agencją Fotografów.
Maria Mann – międzynarodowa konsultantka w zakresie fotodziennikarstwa. Pracuje jako konsultantka European Pressphoto Agency (EPA) ds. relacji międzynarodowych oraz photo coach i mentorka w EPA.
Beata Łyżwa-Sokół – od 2006 roku fotoedytorka w „Gazecie Wyborczej”; od listopada 2016 roku jest szefem działu foto „Gazety Wyborczej” i Agencji Gazeta.
Ahmet Sel – fotograf, m.in. były redaktor naczelny Sipa Press; od 2012 roku jest redaktorem naczelnym sekcji visual news tureckiej agencji informacyjnej Anadolu.
Andrzej Zygmuntowicz – fotograf, członek Związku Polskich Artystów Fotografików; od 2005 roku jest przewodniczącym Rady Artystycznej ZPAF.

W Grand Press Photo 2019 oceniane będą zdjęcia wykonane między 1 kwietnia 2018 roku a 31 marca 2019 roku. Termin zgłaszania prac upływa 3 kwietnia br.

Zachęcamy do zapoznania się z regulaminem konkursu, regulaminem dodatkowych kategorii (Zdjęcie 30-lecia, Young Poland) oraz z opisami kategorii i poradami dotyczącymi edycji zdjęć (czytaj poniżej).
Mecenasem konkursu jest Fujifilm. Partnerzy konkursu i wystaw: Antalis, Sanofi, Provident Polska, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS. Partnerem konkursu jest hotel Sixty Six.
Ogłoszenie wyników nastąpi w maju.

Trwa konkurs Grand Press Photo 2019

15 lutego br. magazyn „Press” rozpoczął kolejną edycję Ogólnopolskiego Konkursu Fotografii Prasowej – Grand Press Photo 2019. W jego ramach organizuje osobny konkurs na Zdjęcie 30-lecia.

Grand Press Photo, obchodzący w tym roku jubileusz 15-lecia, przeznaczony jest dla osób zajmujących się zawodowo fotografią prasową. Uczestniczący w nim fotoreporterzy poddają się ocenie fachowca o światowej sławie – przewodniczącym jury jest bowiem co roku laureat World Press Photo. Członkami jury są uznani fotoreporterzy i fotoedytorzy z kraju i zagranicy.

W tegorocznej edycji oceniane będą zdjęcia wykonane między 1 kwietnia 2018 roku a 31 marca 2019 roku. Termin zgłaszania prac upływa 3 kwietnia br.
Fotografie można zgłaszać zarówno w kategorii zdjęć pojedynczych, jak i fotoreportaży. W grupie zdjęć pojedynczych są kategorie: Wydarzenia, Życie codzienne, Ludzie, Sport, Środowisko, Kultura i rozrywka, Portret. Fotoreportaże można zgłaszać do kategorii: Wydarzenia, Życie codzienne, Ludzie, Środowisko, Kultura i rozrywka.
Natomiast dla fotografów realizujących dłuższe projekty przeznaczona jest specjalna kategoria: Projekt dokumentalny.

W tym roku, z okazji okrągłej rocznicy wyborów 4 czerwca 1989 roku, „Press” ustanowił dodatkowy konkurs
Zdjęcie 30-lecia. Będą w nim oceniane fotografie wykonane między 4 czerwca 1989 roku a 31 marca 2019 roku, które stanowią najlepszą ilustrację transformacji ustrojowej Polski, prezentując zmiany, jakie zaszły w kraju w ciągu ostatniego 30-lecia.
W konkursie tym główny nacisk położony jest na słowo „zmiana” – nie chodzi bowiem o fotografie z jednostkowych, choćby istotnych wydarzeń, np. politycznych, lecz o fotograficzny zapis przemian w Polsce. Przyznana jedna nagroda główna – za Zdjęcie 30-lecia.

Już po raz drugi jury Grand Press Photo będzie poszukiwać młodych talentów na rynku fotografii prasowej i dokumentalnej – dla nich jest osobna kategoria Young Poland.
Mogą w niej konkurować fotografowie pełnoletni, którzy nie ukończyli jeszcze 26. roku życia, mają już dorobek fotograficzny i nigdy wcześniej nie startowali w konkursie Grand Press Photo. Zdjęcia zgłaszane w tej kategorii muszą jednak reprezentować fotografię prasową bądź dokumentalną. Na konkurs można zgłaszać zarówno zdjęcia pojedyncze, jak i fotoreportaże – w obu grupach zostaną przyznane Nagroda Główna i Wyróżnienie.

Po raz kolejny w ramach GPP organizowany jest konkurs Photo Book na najlepsze książki fotograficzne wydane po raz pierwszy w 2018 roku. Zwycięzca otrzyma nagrodę Photo Book of the Year 2018.

Prace do Grand Press Photo 2019 redakcja „Press” przyjmuje wyłącznie drogą elektroniczną. Zachęcamy do zapoznania się z regulaminem, a także opisami kategorii, poradami dotyczącymi edycji i zgłaszania zdjęć.

Ogłoszenie wyników nastąpi w maju.

Opis kategorii Grand Press Photo 2019 – zdjęcia pojedyncze i fotoreportaże

Opis kategorii Grand Press Photo 2019 – zdjęcia pojedyncze
i fotoreportaże

Wydarzenia – zdjęcia (fotoreportaże) prezentujące bieżące i ważne wydarzenia polityczne, ekonomiczne, konflikty zbrojne, zdarzenia o charakterze społecznym czy kryminalnym itp. mające charakter newsowy, a także ich następstwa. Głównym kryterium w tej kategorii jest ważność i newsowość uchwyconego obrazu.

Życie codzienne – zdjęcia (fotoreportaże) prezentujące różne, ciekawe aspekty życia człowieka (zbiorowości) zaobserwowane przez fotografa, które często pozostają niezauważone. Spojrzenie na codzienność z innej perspektywy.

Ludzie – zdjęcia (fotoreportaże) prezentujące ludzi bądź zbiorowości w naturalnych bądź niecodziennych, uchwyconych przez fotografa sytuacjach. Bohaterami zdjęć mogą być osoby zarówno znane, jak i nieznane.

Sport – zdjęcia odnoszące się do wszystkich dziedzin sportu – zawodowego, amatorskiego, na poziomie rywalizacji i rekreacji. Mogą to być zarówno fotografie, na których uchwycono konkretny moment podczas zmagań sportowych, jak i fotografie obrazujące sport i sportowców w szerszym ujęciu.

Środowisko – zdjęcia (fotoreportaże) prezentujące zarówno przyrodę, jej znaczenie dla życia człowieka, jak i wpływ działań człowieka na środowisko naturalne.

Kultura i rozrywka – zdjęcia prezentujące wydarzenia bądź miejsca związane z kulturą i szeroko rozumianą rozrywką (np. festiwale, eventy), uczestników takich wydarzeń, ich przebieg, ciekawe sytuacje. W tej kategorii nie chodzi o dokumentację jakichkolwiek spektakli.

Portret – zdjęcia zapozowane, wykonane np. podczas sesji osobom prywatnym lub publicznym (ze świata polityki, sztuki, kultury czy biznesu) oraz grupom osób.

FAQ – najczęstsze pytania dotyczące konkursu Grand Press Photo

Co to znaczy, że konkurs jest przeznaczony dla osób zajmujących się fotografią zawodowo?
To znaczy, że autor zdjęć jest fotoreporterem pracującym dla jakiejś redakcji bądź agencji fotograficznej/kolektywu fotografów (niekoniecznie na etacie) lub jest fotografem freelancerem – lecz fotografia jest jego źródłem utrzymania. Wykonuje bowiem zdjęcia z zamiarem sprzedaży ich do publikacji bądź dla agencji.

Czy jako student fotografii mogę uchodzić za zawodowca?
Nie, jeżeli nie pracuje Pan(Pani) na zlecenie gazety/agencji bądź nie robi Pan(Pani) jeszcze zdjęć, które oferuje do sprzedaży w redakcjach/agencjach. Polecamy kategorię Young Poland.

Jeżeli robię zdjęcia tylko dla galerii bądź wydawnictw książkowych, mogę je zgłosić?
Jeśli zdjęcia nie są robione do publikacji w mediach, to nie. Natomiast jeśli jest to fotografia dokumentalna, prasowa, a nie artystyczna, i została wydana w książce, można startować w kategorii Photo Book.

Czy jeżeli zgłoszę cztery zdjęcia pojedyncze w jednej kategorii, mogę zgłosić jeszcze jedno w innej?
Tak, zgodnie z regulaminem jeden autor może zgłosić w sumie pięć pojedynczych zdjęć – a w których kategoriach je umieści i po ile, to już jego wybór.

Czy fotoreportaż może mieć więcej niż jednego autora?
Nie.

Czy zdjęcie pojedyncze może być wyciągnięte z fotoreportażu, który także zgłaszam na konkurs?
Nie.

Czy jako pojedyncze zdjęcie może być zgłoszony kolaż zdjęć?
Nie.

Czy jeżeli dane zdjęcie opublikowała gazeta, lecz przy tym nieco je zmieniła (np. skadrowała, popracowała Photoshopem), muszę zgłosić tę wersję czy mogę zgłosić swoją, naturalną?
Założeniem jest, że zdjęcia zgłaszane do konkursu są jak najbardziej naturalną, podstawową formą zamierzoną przez autora. To, co z nimi potem robią redakcje, nie musi być uwzględniane.

Czy zdjęcia robione wyjściowo w kolorze mogę przerobić na czarno-białe?
Tak, to jest dozwolone. Jednak proszę pamiętać, że taki zabieg nie zawsze pomaga fotografii, a już na pewno nie tuszuje jej słabości.

Mam fotoreportaż, nad którym pracowałem trzy lata. W ostatnim roku (regulaminowym) zrobiłem ostatnie dwa zdjęcia, które znajdują się w ostatecznej edycji fotoreportażu. Czy taki fotoreportaż mogę zgłosić w konkursie?
Tak, co najmniej dwa zdjęcia muszą być wykonane w terminie objętym regulaminem.

Czy mogę zgłosić do konkursu zdjęcia, które nie były publikowane?
Tak, o ile zostały zrobione z zamiarem publikacji, czyli na czyjeś zlecenie bądź zostały przesłane do redakcji/agencji z propozycją publikacji.

Co się stanie, jeśli jeden autor przyśle więcej zdjęć, niż pozwala regulamin?
O zakwalifikowaniu zdjęć do konkursu decyduje formularz zgłoszeniowy – oddzielny do każdego zdjęcia i reportażu. Jeżeli jeden autor zgłasza za dużo zdjęć, redakcja „Press” na podstawie danych z formularza kontaktuje się z nim i prosi, by sam ograniczył liczbę zgłoszeń. Jeżeli nie chce tego zrobić bądź nie ma z nim kontaktu do momentu pierwszego posiedzenia jury – jego zdjęcia zostają zdyskwalifikowane.

Czy można zgłosić to samo zdjęcie/reportaż w dwóch różnych kategoriach?
Nie.

Co powinien zawierać opis do zdjęcia?
W rubryce „Opis fotografii” w formularzu należy podać, co przedstawia dana fotografia. Co/kogo na niej widzimy, w jakim momencie/sytuacji. Czy i jakie wydarzenie towarzyszyło wykonaniu tego zdjęcia. Jeżeli na zdjęciu jest pojedyncza osoba, należy podać jej imię i nazwisko, a jeśli nie można, to ją opisać/przedstawić; podobnie z grupami ludzi – powinny być przedstawione, kim są, kogo reprezentują. Wszystkie informacje podane w opisie powinny zostać dokładnie sprawdzone (nazwy, imiona i nazwiska, daty, miejsca).

Czy można przesłać formularz zgłoszeniowy faksem bądź pocztą?
Nie. Obowiązują formularze wypełniane elektronicznie i wysyłane poprzez stronę www.grandpressphoto.pl.

10 zasad wyboru zdjęć na konkurs Grand Press Photo

  1. Nie czekaj do ostatniego dnia przyjmowania zgłoszeń. Wybór zdjęć na konkursu wymaga namysłu i czasu.
  2. Dobrze przeanalizuj kategorie konkursowe, by najlepiej dopasować zdjęcia do tematyki kategorii.
  3. Przypomnij sobie, które twoje fotografie wzbudzały największe emocje, komentarze, pochwały.
  4. Dokonaj wstępnej selekcji, lecz o pomoc w ostatecznym wyborze poproś zaprzyjaźnionego fotografa/fotoedytora.
  5. Jeżeli zgłaszasz fotoreportaż, skonsultuj z fachowcami jego ułożenie. Zewnętrzne oko jest tu niezbędne.
  6. Dobrze opisz zgłaszaną fotografię. Czasem właściwy opis pomaga w decyzji jurorom.
  7. Uważaj z obróbką zdjęcia: duża ingerencja w oryginalny obraz (np. winietowanie) odbiera mu szansę na wygraną. Jeśli chcesz zgłosić czarno-białą wersję zdjęcia kolorowego – zastanów się, czy to rzeczywiście pomoże fotografii. Skonsultuj to.
  8. To Ty masz wybrać swoje najlepsze zdjęcia. Myślenie „wyślę kilka, może jury któreś doceni” – to pierwszy krok do porażki.
  9. Unikaj wysyłania zdjęć dotyczących tematów po tysiąckroć fotografowanych, jeśli nie prezentują nic nowego. Członkowie jury mają ogromną wiedzę o historii polskiej fotografii prasowej i poziomie fotografii na świecie. Łatwiej się przebić bardzo dobrymi zdjęciami z oryginalnego tematu niż świetnymi fotografiami z tematów już znanych i wielokrotnie fotografowanych.
  10. Nie każde zdjęcie warte jest nagrody – zgłaszaj tylko te rzeczywiście najlepsze.

Powodzenia!

Wystawa Grand Press Photo 2018

Wystawa Grand Press Photo 2019 w Szczecinie

Wystawa finałowych zdjęć Grand Press Photo 2019 ruszyła w Polskę! Zapraszamy do Szczecina. Najlepsze zdjęcia prasowe z ostatniej edycji konkursu będzie można oglądać codziennie od 1 do 30 sierpnia w Centrum Galaxy.

a wystawę zapraszają organizatorzy konkursu: magazyn „Press” i Fundacja Grand Press oraz Pomorze Zachodnie i Centrum Galaxy – partnerzy wystawy miejskiej.

Zaprezentowanych zostanie ponad 260 fotografii – są to zdjęcia pojedyncze, fotoreportaże, projekty dokumentalne.

ZAPRASZAMY NA WYSTAWĘ

Mecenas Grand Press Photo 2019: Fujifilm
Partnerzy konkursu i wystaw: Sanofi, Provident Polska, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS
Partnerzy wystaw: Drukarnia Andrus i Plastics Group

Patronat honorowy Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza
Partnerzy wystawy miejskiej: Pomorze Zachodnie, Centrum Galaxy
Patroni medialni wystawy miejskiej: „Głos Szczeciński”, GS24.pl, „Trendy” oraz
portal Naszemiasto.pl

O konkursie

Grand Press Photo – Ogólnopolski Konkurs Fotografii Prasowej

Grand Press Photo to konkurs dla zawodowych fotoreporterów pracujących w redakcjach prasowych, internetowych, agencjach fotograficznych oraz freelancerów. Od 2005 roku ten najbardziej prestiżowy konkurs organizuje magazyn „Press”.
Grand Press Photo wyróżnia się tym, że uczestniczący w nim fotoreporterzy poddają się ocenie fachowca o światowej sławie. Przewodniczącym jury jest bowiem co roku laureat World Press Photo. Dotychczas byli to: Francesco Zizola, Claus Bjorn Larsen, Jean-Marc Bouju, Eric Grigorian oraz Spencer Platt, Finbarr O’Reilly, Lucian Perkins, Jodi Bieber, Samuel Aranda, Paul Hansen, Christopher Morris, Kadir van Lohuizen. Oprócz laureata World Press Photo w jury konkursu zasiadają zawodowi fotoreporterzy i fotoedytorzy.

Zdjęcia są oceniane w kategoriach: Wydarzenia, Ludzie, Życie codzienne, Sport, Środowisko, Kultura i rozrywka (od 2017 roku), Portret. Maksymalnie do konkursu można zgłosić pięć pojedynczych fotografii jednego autora oraz trzy fotoreportaże jednego autora.

Oddzielne kategorie to: Projekt dokumentalny (od 2015 roku) i Photo Book (od 2015 roku).

Wszystkie fotografie, które trafiają do finału, są prezentowane na wystawie pokonkursowej, a ponadto co roku „Press” wydaje okolicznościowy album „Grand Press Photo”.